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  • 1
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    In:  Jewish architects - Jewish architecture? (2021), Seite 61-68 | year:2021 | pages:61-68
    ISBN: 9783731911616
    Language: English
    Year of publication: 2021
    Titel der Quelle: Jewish architects - Jewish architecture?
    Publ. der Quelle: Petersberg : Michael Imhof Verlag, 2021
    Angaben zur Quelle: (2021), Seite 61-68
    Angaben zur Quelle: year:2021
    Angaben zur Quelle: pages:61-68
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Language: English
    Pages: 215 Seiten , Illustrationen
    Year of publication: 2021
    Series Statement: Schriften der Bet-Tfila-Forschungsstelle für Jüdische Architektur in Europa 12
    Series Statement: Schriften der Bet-Tfila-Forschungsstelle für Jüdische Architektur in Europa
    Keywords: Architektur ; Juden
    Abstract: “Jewish Architects – Jewish Architecture?” implies several claims that need to be discussed ­critically and – case-by-case – be confirmed or refuted. On the one hand: Was there or is there such a thing as “Jewish architects”? In what way would they differ from non-Jewish architects? Does being Jewish have anything to do with the profession of “architect”? Whoever would make the attributions and what was or would be the consequence for those who were or are named Jewish architects? How did both male and female architects see themselves then or now? And on the other hand: Is there such a thing as “Jewish architecture”? Does being Jewish have ­anything to do with the architects and their projects? Does it make a difference, if a Jew or a non-Jew designs Jewish architecture? What type of architecture and for whom? This volume is a collection of essays by scholars from the fields of Jewish History, Architectural History and Theory, Art History, Jewish Studies and Contemporary History, with a first-time international perspective on these subjects.
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISBN: 9783731912064 , 3731912066
    Language: English
    Pages: 123 Seiten , Illustrationen , 26 cm, 750 g
    Year of publication: 2021
    Series Statement: Schriften der Bet-Tfila-Forschungsstelle für Jüdische Architektur in Europa 13
    Series Statement: Schriften der Bet-Tfila-Forschungsstelle für Jüdische Architektur in Europa
    Keywords: Scheyer, Galka E. ; Die Blaue Vier (Künstlervereinigung) ; Kunsthandel
    Abstract: Galka (Emmy E.) Scheyer (1889–1945) was an extraordinary woman: Jewish, painter, art collector, and mediator. After meeting the Bauhaus artists Alexej von Jawlensky, Lyonel Feininger, Wassily Kandinsky, and Paul Klee, she founded the artists’ group “The Blue Four” along with them. To promote her “four kings” not only in Europe, she emigrated to the US in 1924. Scheyer organized exhibitions and gave lectures all over the world. The ­famous architect Richard Neutra designed a gallery building for her in the Hollywood Hills, where she lived and welcomed art collectors and Hollywood’s high society, including ­Marlene Dietrich, Greta Garbo, Fritz Lang, and Josef von Sternberg. She died in Hollywood in 1945. This volume presents the papers held at the Galka Scheyer international conference in Braunschweig, the city of her birth, in November, 2019.
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISBN: 9783775752169
    Language: English
    Pages: 335 Seiten , Illustrationen , 28 cm x 24 cm
    Year of publication: 2022
    Keywords: Künstler ; Ausstellung ; Schoa (Motiv)
    Abstract: Die Kunst von Boris Lurie (1924, Leningrad) und Wolf Vostell (1932, Leverkusen) ist bestimmt durch den Zivilisationsbruch 1933 in Deutschland, der den deutschen Völkermord an den deutschen und europäischen Juden und Jüdinnen möglich machte. Beide Künstler machen die Shoah in radikaler Weise zum Thema ihres Werks. Sie arbeiten - zunächst unabhängig voneinander - mit den Mitteln der Malerei und greifen im Verlauf der 1950er-Jahre auf Stilelemente der ersten Avantgarde zurück, ihre Medien sind Collage- und Montagetechniken. Vostell entwickelte das Thema später in seinen Happenings und im Video weiter, während Lurie das Schreiben aufnahm. 1964 trafen sich die Künstler in New York und pflegten eine lebenslange Freundschaft, dies ist die erste Ausstellung, die deren Werke zusammen zeigt. Nachdem er mehrere Arbeits- und Konzentrationslager überlebt hatte, emigrierte der jüdische Künstler Boris Lurie (1924 - 2008) 1946 nach New York und gründete 1959 die NO!art. Mit häufig direkter Bezugnahme auf die Shoah kommentierte Lurie die Gesellschaft und Konsumkultur seiner Zeit. Der deutsche Künstler Wolf Vostell (1932 - 1998) war ein Protagonist der Fluxus-Bewegung und Pionier des Happenings und der Medienkunst. In vielfältiger Weise konfrontierte Vostell das europäische Nachkriegspublikum mit dessen jüngsten Vergangenheit.
    Note: This book is published in conjunction with the exhibition/Diese Publikation erscheint anlässlich der Ausstellung 'Boris Lurie and / und Wolf Vostell: Art after the Shoah/Kunst nach der Shoah', Kunstmuseum den Haag, 29.1.-29.5.2022, Kunsthaus Dahlem, Berlin, 8.7.-30.10.2022, Ludwig Museum, Koblenz, 13.11.2022-29.1.2023, Ludwig Múzeum - Museum of Contemporary Art, Budapest, March-June/März-Juni 2023
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    Article
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    In:  Jewish architects - Jewish architecture? (2021), Seiten 61 - 68
    Language: English
    Year of publication: 2021
    Titel der Quelle: Jewish architects - Jewish architecture?
    Publ. der Quelle: 2021
    Angaben zur Quelle: (2021), Seiten 61 - 68
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
    Article
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    In:  Jewish life and culture in Germany after 1945 : sacred spaces, objects and musical traditions (2022), Seite [7] - 35
    Language: English
    Pages: Fotografien
    Year of publication: 2022
    Titel der Quelle: Jewish life and culture in Germany after 1945 : sacred spaces, objects and musical traditions
    Publ. der Quelle: Berlin ; Boston, 2022
    Angaben zur Quelle: (2022), Seite [7] - 35
    Keywords: Erfurt ; Frankfurt am Main ; Synagoge ; Göttingen ; Karlsruhe ; Hannover ; Braunschweig ; Gelsenkirchen
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 7
    Language: English
    Pages: 159 Seiten , Illustrationen
    Year of publication: 2022
    Keywords: Künstler ; Ausstellung ; Schoa (Motiv)
    Abstract: Boris Lurie: Nothing To Do But To Try is a first-of-its-kind exhibition on the 20th-century artist and Holocaust survivor Boris Lurie. Centered around his earliest work, the so-called War Series, as well as never-before-exhibited objects and ephemera from Lurie’s personal archive, the exhibition presents a portrait of an artist reckoning with devastating trauma, haunting memories, and an elusive, lifelong quest for freedom. In drawing together artistic practice and historical chronicle, Boris Lurie: Nothing To Do But To Try is fertile new territory for the Museum of Jewish Heritage, offering a survivor’s searing visual testimony within a significant art historical context.
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 8
    Language: English
    Pages: 60 Seiten , Illustrationen
    Year of publication: 2020
    Keywords: No! Art ; Künstler ; Ausstellung
    Abstract: A contemporary of Rauschenberg, Warhol, Lichtenstein and Johns, Boris Lurie arrived in New York in 1946, having survived nearly four years in Hitler’s death camps. He was just 21. Over the next 60 years, his art became his life, his refuge, his therapy and his means of protesting the racism, anti-Semitism and social hypocrisy he encountered in the United States; its Cold War nuclear rivalry with the Soviet Union; and its interventionist policies abroad. In 1959, he, Sam Goodman and Stanley Fisher founded the NO!Art movement, reflecting Lurie’s views that artists should use their talent to protect and defend the interests of the people in the communities and countries where they live. At this difficult time in our history, it is our hope that Boris Lurie’s legacy, his art and his courage, will serve as an inspiration for artists everywhere to express their political views in their art, to increase awareness and understanding of the political issues we’re confronted with today.
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
    Article
    Article
    In:  Jewish life and culture in Germany after 1945 : sacred spaces, objects and musical traditions (2022), Seite [53] - 70
    Language: English
    Pages: 13 Fotografien
    Year of publication: 2022
    Titel der Quelle: Jewish life and culture in Germany after 1945 : sacred spaces, objects and musical traditions
    Publ. der Quelle: Berlin ; Boston, 2022
    Angaben zur Quelle: (2022), Seite [53] - 70
    Keywords: Düsseldorf ; Kassel ; Synagoge ; Duisburg ; Würzburg ; Darmstadt ; München ; Dortmund ; Synagoge Dresden ; Dresden ; Mannheim
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 10
    ISBN: 9783835351561
    Language: English
    Pages: 189 Seiten , Illustrationen , 23 cm x 16.5 cm
    Year of publication: 2022
    Keywords: Künstler ; Ausstellung ; Schoa (Motiv)
    Abstract: Zeit seines Lebens stand die Kunst von Boris Lurie unter dem Eindruck des Verlusts seiner jüngeren Schwester, seiner Jugendliebe, seiner Mutter und Großmutter. Gemeinsam mit 27.500 anderen Jüdinnen und Juden wurden sie am 8. Dezember 1941 von den Nationalsozialisten im Kiefernwald von Rumbula bei Riga ermordet. Lurie selbst überlebte mit seinem Vater die Shoa. Beide gingen 1946 nach New York, wo sich Lurie als Künstler etablierte. Als eine Reaktion auf den Abstrakten Expressionismus und die entstehende POP-Art rief er zusammen mit Gleichgesinnten 1959 die NO!art-Bewegung aus. In diesem Anti-POP attackiert Lurie die amerikanische Konsumgesellschaft und verarbeitet seine KZ-Erfahrungen. Das Zentrum für verfolgte Künste in Solingen hat eine umfassende Werkschau zusammengestellt, von den frühen Zeichnungen der War-Series, den Fetisch-Bildern der Love-Series, bis zu den schmerzhaften Porträts der ermordeten Mutter, Schwester und Geliebten. Im Katalog hat Jürgen Kaumkötter alle gezeigten Werke arrangiert und Essays von Experten und Expertinnen versammelt, die sich mit der Wechselwirkung von Roman und bildender Kunst Luries, den Einflüssen des Naziploitation-Kinos der 1970er Jahre auf sein Werk, dem literarischen Kontext von israelischen Stalag-Groschenheften bis zu dem Buch »Die 120 Tage von Sodom« des Marquis de Sade befassen und versuchen, eine Einordnung in die sogenannte Holocaust-Kunst vorzunehmen
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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