Abstract
Animal peace as a motif appears in two places in the book of Isaiah, thereby connecting two texts that are each committed to a different concept of rulership. On the one hand, it appears in the context of the promise of a future Jewish king (Isa 11:6–9); on the other, it is embedded in the context of Yahweh’s universal role, which is associated with a new cosmic order (Isa 65:25). This article examines the literary-historical and theological-historical relationship between the texts as well as their conceptions of rulership from a redaction-historical perspective. This leads to the hypothesis that Isa 11 was redactionally aligned with Isa 65 by adding vv. 7–9, a process that is understood to be a clear indication of royal leadership becoming increasingly eschatologized.
Zusammenfassung
Das Motiv des Tierfriedens begegnet an zwei Stellen im Jesajabuch und setzt zwei Texte in Beziehung zueinander, die unterschiedlichen Konzepten von Herrschaft verpflichtet sind. Es begegnet zum einen im Zusammenhang der Verheißung eines zukünftigen jüdischen Königs (Jes 11,6–9), zum anderen im Rahmen der mit einer neuen kosmischen Ordnung einhergehenden universalen Herrschaft Jahwes (Jes 65,25). In redaktionsgeschichtlicher Perspektive fragt der Aufsatz nach dem literar- und theologiegeschichtlichen Verhältnis der Texte und der in ihnen enthaltenen Herrschaftsvorstellungen. Dies führt zu der Hypothese, dass Jes 11 durch die Eintragung von V.7b–9 redaktionell an Jes 65 angeglichen wurde, was als Ausdruck einer zunehmenden Eschatologisierung königlicher Herrschaft verstanden wird.
Résumé
Le motif de la paix des animaux se retrouve à deux endroits dans le livre d’Isaïe. Il met en relation deux textes ayant des conceptions différentes de la domination. D’une part, le motif apparaît dans le contexte de la promesse d’un futur roi juif (Is 11,6–9), d’autre part, il se montre dans le contexte de la domination universelle de Yahvé qui est accompagnée par un nouvel ordre cosmique (Is 65,25). Dans une perspective d’histoire rédactionnelle, l’article examine la relation théologique et littéraire des deux textes ainsi que les représentations de la domination s’y trouvant. Le fait que le texte d’Isaïe 11 ait été aligné sur celui d’Isaïe 65 par une insertion des v. 7b–9 doit être compris comme l’expression d’une eschatologisation croissante du règne royal.
Article note
This article results from research conducted as part of the sub-project »Discovering the Future: Scribal Prophecy in Demotic and Biblical Literature« within the research project »From Texts to Literature: Demotic Egyptian Papyri and the Formation of the Hebrew Bible (DEMBIB)« funded by the European Research Council (ERC) under the European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation Programme (ID: 101020304). I am grateful to Bernd U. Schipper and his team for welcoming me to the Humboldt University of Berlin and for inviting me to participate in this project in the summer semester of 2022.
© 2023 the author(s), published by De Gruyter.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.