Abstract
Within the books of Samuel and Kings, there are three royal figures who put on disguises in the final days of their reigns. This article examines the theme of disguise and how it functions in 1Sam 28, 1Kgs 14 and 1Kgs 22. Disguises serve two purposes within these texts: first, they help the characters cover up their provenance in their attempts to avoid God’s word and other people. Second, disguises also serve to reveal the characters’ attitude and intentions towards God’s prophetic word. Despite the attempts made to manipulate the prophetic word, these disguises are not only futile, but God’s word has the final say. Attention is also paid to how the motif of »disguise« helps to explain the nature of judgments that close these narratives.
Zusammenfassung
In den Büchern Samuel und Könige gibt es drei königliche Figuren, die sich in den letzten Tagen ihrer Herrschaft verkleidet haben. Dieser Artikel untersucht das Thema der Verkleidung und wie es in ISam 28, IIReg 14 und IReg 22 vorgeführt wird. Verkleidungen dienen in diesen Texten zwei Zwecken: Erstens helfen sie den Charakteren, ihre Herkunft zu vertuschen, um Gottes Wort und andere Menschen zu meiden. Zweitens dienen Verkleidungen auch dazu, die Haltung und Absichten der Figuren gegenüber dem prophetischen Wort offenzulegen. Trotz der Versuche, das prophetische Wort zu manipulieren, sind diese Verkleidungen nicht zwecklos, sondern am Ende setzt sich Gottes Wort durch. Weiter zeigt der Beitrag, wie das Motiv der »Verkleidung« dazu beiträgt, die Beurteilungen einzuschätzen, mit denen diese Erzählungen abschließen.
Résumé
Dans les livres de Samuel et des Rois, trois personnages royaux se déguisent dans les derniers jours de leur règne. Cet article examine le thème du déguisement et sa fonction en 1 S 28 ; 1 R 14 et 1 R 22. Les déguisements servent deux objectifs dans ces textes : premièrement, ils aident les personnages à dissimuler leur origine à Dieu et aux autres personnes. Deuxièmement, les déguisements servent à révéler l’attitude et les intentions des personnages à l’égard de la parole prophétique. Malgré les tentatives de manipulation de la parole prophétique, ces déguisements sont non seulement futiles, mais c’est la parole de Dieu qui a le dernier mot. L’attention est également portée sur la manière dont le motif du »déguisement« permet d’expliquer la nature des jugements en clôture de ces récits.
Article Note
Special thanks go to my brother Terence Yap for his invaluable feedback on this article. I would like to dedicate this paper to my beloved late aunt, Mrs. Tan Siew Eng, who is dearly missed.
© 2022 Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Boston