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Licensed Unlicensed Requires Authentication Published by De Gruyter December 1, 2013

Joseph and Jehoiachin: On the Edge of Exodus

  • Michael J. Chan EMAIL logo

Abstract: The release and exaltation of Jehoiachin in II Reg 25,27–30 is a puzzling conclusion to the history of the monarchy. As a result, interpretive proposals have been plentiful. This article makes three arguments. (1) In agreement with a number of other scholars, it is argued that vv. 27–30 allude to the story of Joseph’s release from prison in Gen 40–41. (2) The identification of this allusion raises a number of composition-historical issues, including but not limited to the verses’ possible relationship to a broader enneateuchal narrative. (3) Additionally, this allusion has hermeneutical implications: Just as Joseph’s release from prison and exaltation were a prelude to Israel’s original exodus from Egypt, so Jehoiachin’s own release and exaltation may be interpreted as a prelude to a new exodus.

Résumé: La libération et l’élévation de Yoyakîn en II Rois 25,27–30 est une conclusion énigmatique de l’histoire de la monarchie, dont de nombreuses interprétations ont été proposées. Cette étude présente à ce sujet trois arguments: (1) Selon un certain nombre de chercheurs, les vv. 27–30 font allusion à la libération de Joseph en Gen. 40–41; (2) ce constat soulève une série de questions quant à l’histoire de la composition, notamment quant au possible lien de cette péricope avec une narration de l’Ennéateuque plus complète; (3) à ces implications herméneutiques s’ajoute celle-ci: de même que la libération de Joseph et son élévation représentent le point de départ de l’Exode d’Israël hors d’Egypte, ainsi la libération et l’élévation de Yoyakîn pourraient marquer le point de départ d’un nouvel Exode.

Zusammenfassung: Die Befreiung und Erhebung Jojachins in II Reg 25,27–30 ist ein rätselhafter Abschluss der Geschichte des Königtums. Dementsprechend sind die Interpretationsvorschläge vielfältig. Dieser Artikel stellt drei Argumente heraus: (1) Im Anschluss an eine Reihe anderer Gelehrter wird argumentiert, dass V. 27–30 auf die Geschichte von Josephs Freilassung aus dem Gefängnis in Gen 40–41 verweisen. (2) Die Feststellung dieser Anspielung wirft eine Reihe von kompositionskritischen Fragen auf, unter anderem die nach einer möglichen Beziehung der Verse zu einer umfassenderen Enneateuch-Erzählung. (3) Darüber hinaus hat diese Anspielung hermeneutische Implikationen: So wie Josephs Befreiung aus dem Gefängnis und seine Erhebung den Auftakt zum ursprünglichen Exodus Israels aus Ägypten bilden, so könnte Jojachins eigene Befreiung und Erhöhung als Auftakt zu einem neuen Exodus interpretiert werden.

Published Online: 2013-12-1
Published in Print: 2013-12-1

© De Gruyter 2013

Downloaded on 28.4.2024 from https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/zaw-2013-0033/html
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