Abstract
This paper considers Mendelssohn’s attempt at a definition of Enlightenment in terms of Bildung, comprising the theoretical element of the enlightenment of reason with the practical requirements of culture. To avoid a possible dialectics of enlightenment, where the very methods one uses to enlighten harbour the seeds of new blindness, Mendelssohn advocates considering the lively connections between people, the role of traditions and personal relations in the formation of an individual self, and the connections we should have to our past, present, and future. Thus, his essay from 1784 can be read as an apt defence of a dialogical notion of freedom within the Enlightenment era.
References
Albrecht, M. (1983), Moses Mendelssohn. Ein Forschungsbericht 1965–1980, in: Deutsche Vierteljahresschrift für Literaturwissenschaft 57, 64–166.10.1007/BF03375955Search in Google Scholar
Berghahn, K. (2001), Grenzen der Toleranz. Juden und Christen im Zeitalter der Aufklärung KölnSearch in Google Scholar
Berlinische Monatsschrift, ed. by Biester, J. E., & Gedicke, F., cit. with original pagination from Hinske (1977).Search in Google Scholar
Bollenbeck, G. (1994), Bildung und Kultur. Glanz und Elend eines deutschen Deutungsmusters, Frankfurt am Main & Leipzig.Search in Google Scholar
Erlin, M. (2002), Reluctant Modernism: Moses Mendelssohn’s Philosophy of History, in: Journal of the History of Ideas 63, 83–104.10.1353/jhi.2002.0003Search in Google Scholar
Goldenbaum, U. (2020), Did Moses Mendelssohn Lack Historical Thinking? A Critique of a Common Prejudice of Christian Theology of History in: Deutsche Zeitschrift für Philosophie 68.4, 564–589.10.1515/dzph-2020-0038Search in Google Scholar
Guyer, P. (2020), Mendelssohn and Kant, Oxford.Search in Google Scholar
Hellmuth, E. (1982), Aufklärung und Pressefreiheit. Zur Debatte der Berliner Mittwochsgesellschaft während der Jahre 1783 und 1784, in: Zeitschrift für historische Forschung 9, 315–345.Search in Google Scholar
Hinske, N. (1977), Was ist Aufklärung? Beiträge aus der Berlinischen Monatsschrift, Darmstadt.Search in Google Scholar
Hinske, N. (1981), Mendelssohns Beantwortung der Frage, Was ist Aufklärung? Oder Über die Aktualität Mendelssohns, in: id. (ed.), Ich handle mit Vernunft … Moses Mendelssohn und die europäische Aufklärung, Hamburg, 85–117.Search in Google Scholar
Kant, I. (1900–), Kant’s Gesammelte Schriften, ed. by the Prussian Academy of the Sciences, Berlin & Leipzig [AA].Search in Google Scholar
Klein, E. F. (1784), Ueber Denk- und Drukfreiheit. An Fürsten, Minister und Schriftsteller, in: Berlinische Monatsschrift 3, 312–330 (cit. with original pagination from Hinske 1977, 389–407).Search in Google Scholar
Lohmann, U. (2011), David Friedländers Freundschaft mit dem Kreis der Berliner Mittwochsgesellschaft und seine ‘Aufklärung über Juden’, in: Goldenbaum, U., & Kozenina, A. (eds.), Berliner Aufklärung 4, Hannover, 95–133.Search in Google Scholar
Mendelssohn, M. (1972–), Gesammelte Schriften. Jubiläumsausgabe, ed. by Elbogen, E., Guttmann, J., & Mittwoch, E., cont. by Altmann, A., Engel, E. J., et. al. [Berlin 1929–1932], Stuttgart [JA].Search in Google Scholar
Mendelssohn, M. (1997), On the question: what does ‘to enlighten’ mean? (1997), in: id., Philosophical Writings, transl. and ed. by Dahlstrom, D. O., Cambridge, 313–317.Search in Google Scholar
Mendelssohn, M. (2013), Phädon und einige Texte zur Bestimmung des Menschen, ed. by Pollok, A., Hamburg.Search in Google Scholar
Nehren, B. (1994), Aufklärung – Geheimhaltung – Publizität: Moses Mendelssohn und die Berliner Mittwochsgesellschaft, in: Albrecht, M., Engel, E. J., & Hinske, N. (eds.), Moses Mendelssohn und die Kreise seiner Wirksamkeit, Tübingen, 93–111.10.1515/9783110942453.93Search in Google Scholar
Keller, L. (1896), Die Berliner Mittwochsgesellschaft, in: Monatshefte der Comenius-Gesellschaft 5, 67–94.Search in Google Scholar
Pollok, A. (2012), Kant’s defeated counterpart. Moses Mendelssohn on the beauty, mechanics, and death of the human soul, in: Pozzo, R., & Sgarbi, M. (eds.), Kant’s Philosophy of the Unconscious, Berlin & Boston, 103–130.Search in Google Scholar
Pollok, A. (2014), The Power of Rituals. Mendelssohn and Cassirer on the Religious Dimension of Bildung, in: Religious Studies 50.4, 445–46410.1017/S0034412514000031Search in Google Scholar
Pollok, A. (2018a), Thomas Abbt and Moses Mendelssohn: Doubts and Oracle regarding the vocation of man, in: Graduate Faculty Philosophy Journal 39.1, 229–261.10.5840/gfpj20183918Search in Google Scholar
Pollok, A. (2018b), How to dry our tears? Abbt, Mendelssohn, and Herder on the Immortality of the Soul, in: Mulsow, M., Stiening, G., & Vollhardt, F. (eds.), Interdisziplinäres Jahrbuch Aufklärung, Hamburg, 67–81.Search in Google Scholar
Pollok, A. (2019), Gazing upwards to the stage – Mendelssohn’s notion of admiration and its consequences, in: Grahle, A., & Archer, A. (eds.), The Moral Psychology of Admiration, Lanham, Md., 79–94.Search in Google Scholar
Velkley, R. (2002), Being after Rousseau: Philosophy and Culture in Question, Chicago.Search in Google Scholar
Zammito, J. (2002), Kant, Herder, and the Birth of Anthropology, Chicago.Search in Google Scholar
Zöller, G. (2013), Enlightenment about Enlightenment: Kant’s Conception of the Autonomous, Public, and Communal Use of Reason, in: Feger, H. (ed.), The Fate of Reason: Contemporary Understanding of Enlightenment, Würzburg, 155–170.Search in Google Scholar
Zöllner, J. F. (1783), Ist es rathsam, das Ehebündnis nicht ferner durch die Religion zu sanciren?, in: Berlinische Monatsschrift 2, 516.Search in Google Scholar
© 2020 Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Boston