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Licensed Unlicensed Requires Authentication Published by De Gruyter December 1, 2014

The Theological Transformations of Zephaniah’s Proclamation of Doom

  • Tchavdar S. Hadjiev EMAIL logo

Abstract: The rhetorical function and historical origins of the message of judgment in the book of Zephaniah have been interpreted very differently by scholars. The literary history of the book partly explains this diversity. Zephaniah began its written existence as a call to repentance in pre-exilic Judah (1,2–2,3), then served as an explanation for the disaster of 587 BC (1,2–3,8) and, in its final form, as a promise of redemption to the post-exilic community. The meaning of the proclamation of doom was radically transformed by the various historical and canonical contexts in which the book was read. Attention to this process helps to clarify, on one hand, the relationship between the book and the figure of the historical prophet and, on another, provides a basis for modern theological appropriations of its message.

Résumé: La fonction rhétorique et les racines historiques du message de jugement du livre de Sophonie ont été interprétées de manières divergentes par les exégètes, ce que l’histoire littéraire du livre explique en partie. Sophonie débuta son expérience d’écrivain par un appel à la repentance en Juda pré-exilique (1,2–2,3), puis produisit une explication pour la catastrophe de 587 av. J.-C. (1,2–3,8), pour aboutir à une promesse de salut pour la communauté post-exilique. La portée des oracles de jugement s’est cependant radicalement transformée du fait des contextes historiques et littéraires divers dans lesquels le livre a été lu. La prise en compte de ce processus permet d’une part d’expliciter les rapports entre le livre et la figure historique du prophète, et offre d’autre part une base d’interprétation théologique actuelle de son message.

Zusammenfassung: Die rhetorische Funktion und die historischen Wurzeln der Gerichtsbotschaft des Buches Zefanja sind in der Wissenschaft sehr unterschiedlich interpretiert worden. Die Literargeschichte des Buches erklärt diese Vielfalt teilweise. Die Zefanjaschrift war zunächst ein Ruf zur Umkehr im vorexilischen Juda (1,2–2,3), sie diente dann als Erklärung für die Katastrophe von 587 v. Chr. (1,2–3,8) und in ihrer Endgestalt als Verheißung der Erlösung für die nachexilische Gemeinde. Die Bedeutung der Unheilsverkündigung hat sich durch die verschiedenen historischen und literarischen Kontexte, in denen das Buch gelesen wurde, radikal gewandelt. Die Beachtung dieses Vorgangs hilft einerseits die Beziehung zwischen dem Buch und der Gestalt des historischen Propheten zu klären und bietet andererseits eine Grundlage für heutige theologische Anwendungen seiner Botschaft.

Published Online: 2014-12-1
Published in Print: 2014-12-1

© De Gruyter 2014

Downloaded on 24.5.2024 from https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/zaw-2014-0031/html
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