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Licensed Unlicensed Requires Authentication Published by De Gruyter April 19, 2013

Rereading the Writing on the Wall (Daniel 5)

  • Michael Segal EMAIL logo

Abstract: The court tales in Dan 1–6 present the interpreter with a number of interesting textual, exegetical, and literary issues. The current study reexamines one of these stories, the Writing on the Wall (Dan 5), through a careful analysis of the two primary versions of the story, the Aramaic MT and the Old Greek. A close reading of MT yields a novel understanding of the plot of this tale: Belshazzar was the only person privy to this revelatory writing, which explains why the Babylonian wise men were unsuccessful in their attempts to read and interpret the writing. Only Daniel, who was endowed with divine wisdom, was able to first read this mysterious writing and then to interpret it. This understanding yields an extremely close parallel with Dan 2. Both court tales demonstrate the superiority of divinely inspired knowledge over and above the extensive educational training of Mesopotamian scribes and scholars in Antiquity.

Résumé: Les récits de cour en Dan. 1–6 confrontent leur interprète à une série d’intéressantes questions textuelles, exégétiques et littéraires. La présente étude aborde à nouveau l’un de ces récits, celui de »l’inscription sur le mur« (Dan. 5), à partir d’une lecture précise de ses deux versions primaires, le TM araméen et la version grecque ancienne. Il en résulte une compréhension plus détaillée du déroulement du récit selon le TM: Balthazar était la seule personne a connaître de cette révélation par l’écriture. On comprend ainsi pourquoi les sages babyloniens ne furent pas capables de lire et d’interpréter cette mystérieuse inscription; seul Daniel, doté de la sagesse divine, en fut capable. Cette interprétation fournit un étroit parallèle à Dan. 2: Les deux récits de cour démontrent la supériorité d’un savoir divinement inspiré sur le système éducatif formant les scribes et savants en Mésopotamie antique.

Zusammenfassung: Die Hofgeschichten in Dan 1–6 bieten dem Ausleger eine Anzahl interessanter textlicher, exegetischer und literarischer Themen. In der vorliegenden Studie wird eine dieser Geschichten, die von der Schrift an der Wand (Dan 5), erneut untersucht, indem die beiden Grundversionen der Geschichte, die aramäische des masoretischen Textes und die der ältesten griechischen Übersetzung, sorgfältig untersucht werden. Eine genaue Lektüre des MT ergibt ein neues Verständnis des Handlungsablaufs dieser Erzählung: Belsazar war die einzige Person, die von der Schriftoffenbarung wusste. So wird verständlich, warum die babylonischen Weisen in ihren Versuchen, die Schrift zu lesen und zu deuten, erfolglos blieben. Allein der mit göttlicher Weisheit ausgestattete Daniel war in der Lage, die geheimnisvolle Schrift erst zu lesen und sie dann zu deuten. Dieses Verständnis ergibt eine sehr enge Parallele zu Dan 2. Beide Hofgeschichten zeigen die Überlegenheit des göttlich inspirierten Wissens über die umfangreiche Ausbildung mesopotamischer Schreiber und Gelehrter in der Antike.

Online erschienen: 2013-04-19
Erschienen im Druck: 2013-April

© De Gruyter 2013

Downloaded on 30.5.2024 from https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/zaw-2013-0009/html
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