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  • 2010-2014  (48)
  • Göttingen : Wallstein Verlag  (34)
  • London
Material
Language
Year
  • 1
    ISBN: 9783835309746
    Language: German
    Pages: XV, 364 Seiten , Ill.
    Edition: Neuaufl.
    Year of publication: 2011
    Uniform Title: Ha-umah ve-ha-mavet ger
    Keywords: Israel ; Gedenken ; Kollektives Gedächtnis ; Schoa ; Eichmann-Prozess
    Abstract: Welche Rolle spielen die Opfer des Holocaust im öffentlichen Leben Israels? Welchen Anteil haben sie an der Selbstwahrnehmung und politischen Kultur des Landes? Wie erinnern die Israelis den Holocaust, wann und zu welchen Zwecken? Idith Zertal liefert eine kritische Analyse zentraler Texte der israelischen Geschichte sowie zahlreicher neuer und bislang unbekannter Dokumente, anhand deren sie die folgenschwere Präsenz der Holocausterinnerung in der politischen Kultur Israels nachweist. Dabei geht die Autorin von neuem der Frage nach, wie die entscheidenden Ereignisse des ůkurzen zionistischen Jahrhundertsś von der israelischen Öffentlichkeit aufgefaßt und tradiert worden sind: Das jüdische Verhalten während des Holocaust und die Aufstände in den Ghettos; die staatlich organisierte Ausgestaltung des Gedenkens an den Holocaust in Israel; die Gerichtsverfahren gegen Holocaustüberlebende, die der "Kollaboration" mit den Nazis beschuldigt wurden; der Einfluß des durch den Eichmann-Prozeß erzeugten Diskurses auf das Sicherheits- und Machtverständnis Israels im Sechs-Tage-Krieg; und schließlich die Art und Weise, mit der das Evozieren des Holocaust der Okkupation und Besiedlung der eroberten Gebiete sowie dem Mord an einem Ministerpräsidenten in Israel Vorschub geleistet haben. Gerade der für deutsche Leserinnen und Leser ungewohnte Blickwinkel macht das Buch zu einer spannenden und aufschlußreichen Lektüre.
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  • 2
    Language: English
    Pages: 159 Seiten , Illustrationen
    Year of publication: 2014
    Keywords: Eardley, Joan ; Fell, Sheila ; Frankfurther, Eva ; Herman, Josef ; Lowry, L. S. ; Künstler ; Künstlerin ; Malerei ; Ausstellung
    Abstract: This exhibition examines the work of five figurative artists working in Britain in the 1950s, who each had a strong identification with the place in which they chose to live and work and which formed, for a significant part of their careers, the primary focus of their practice. Each associated themselves with a particular place: Eardley - Townhead in Glasgow; Fell, the mining community and landscape of her native Aspatria, Cumbria; Frankfurther - London's East End and its multi-cultural working-class communities; Herman - Ystradgynlais in South Wales with its indigenous mining community; and Lowry - his hometown of Manchester and its industrial, multi-peopled cityscape. This exhibition links these five seemingly disparate artists by uncovering a network of relationships, both personal and professional, and their shared exploration of particular artistic concerns and motifs. This exhibition is one of the outcomes of the Eva Frankfurther Research and Curatorial Fellowship for the Study of Emigré Artists.
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Language: English
    Pages: 115 Seiten , Illustrationen
    Year of publication: 2014
    Keywords: Glasmalerei ; Künstler ; Ausstellung
    Abstract: ‘Life and Art Through Stained Glass’ examines the artistic career of architect, painter, designer and stained glass innovator Roman Halter. His near 50-year career as an artist would, had circumstances been different, have been much more widely recognised, as his command of many crafts was significant and distinctive. Stained glass is an exact, technical, complicated, architectural art-form that merges engineered structures, on one hand, with both depth and balance of colour appropriate to its space, on the other. Like many architects, Halter could ably address the technical requirements, but it was his innate creativity and his talent as a visual artist that allowed him to move between disciplines and to join a select group of practitioners who are today recognised as pre-eminent in this field. His stained glass windows can be found in synagogues across London. In The Room of Prayer at Leo Baeck College he designed a series of small, brilliantly coloured squares of stained glass to decorate each window and designed and made part heart-shaped, part Menorah-shaped glass and aluminium windows for the ark containing the Torah. At the New North London Synagogue two tall, vertical, primary-coloured windows are inscribed in Hebrew, and at the North Western Reform Synagogue, eighteen monumental designs are intricately decorated with the theme of Life “Chai”, the Hebrew letters for the number 18. In The Central Synagogue an azure panorama of an idealised Jerusalem illuminates the stairwell mezzanine, whilst his commanding, prismatic Jacob Wrestling with the Angel stretches the capacity of stained glass design to new and near-abstract limits. In 1978 when this work was received it was considered an artistic step too far, but it has come to be recognised as a virtuoso work within this medium. After only seven years working in the discipline, in 1983 Halter began his three-year collaboration with Henry Moore, working on a blue stained glass window, Reclining Figure, which is one of the centrepieces of this exhibition.
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  • 4
    Language: English
    Pages: 30 Seiten , Illustrationen
    Year of publication: 2013
    Keywords: Künstler
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    Language: English
    Pages: 47 Seiten , Illustrationen
    Additional Material: Einladungskarte
    Year of publication: 2014
    Keywords: Künstlerin ; Malerei ; Bildnis ; Ausstellung ; London
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
    Language: English
    Pages: 56 Seiten , Illustrationen
    Year of publication: 2010
    Keywords: Ausstellung
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  • 7
    Language: English
    Pages: Illustrationen
    Year of publication: 2014
    Keywords: Malerei ; Ausstellung ; Malerin ; London
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  • 8
    Language: English
    Pages: 159 Seiten , Illustrationen
    Year of publication: 2011
    Keywords: Malerei ; Grafik ; Ausstellung
    Abstract: Unseen works by Herman It is a chance to see rare artworks from Josef Herman, and brings together for the first time much of Herman's surviving work from this formative period, when his art was at its most experimental and his use of colour strikingly imaginative. Most works are held in private collections, so have rarely been seen or previously gathered together on such a comparable scale. Included are the few remaining works from Brussels, a series of powerfully expressionist figurative works in oil, gouache and tempera, striking designs for a politically-themed ballet, and many works on paper from the series known as the 'Memory of Memories'. These vivid, often poignant, sketches fired by memory and imagination, carried out in Glasgow between 1940 and 1943, bring the memory of Herman's family (who perished in the Warsaw Ghetto), as well as his lost Warsaw years, back to life. The Glasgow art scene The exhibition also includes examples of work by Herman's contemporaries in Glasgow: fellow Polish émigré Jankel Adler, Estonian-born sculptor Benno Schotz and Scottish colourist J D Fergusson, alongside whom Herman briefly made a considerable contribution to the Glasgow arts scene. At the Ohel Centre in North London (1943-4), Herman mixed with fellow artists Martin Bloch, David Bomberg, Jacob Epstein and Ludwig Meidner (whose work is also included), as well as with the poets Itzik Manger and Avrom Stencl. Ystradgynlais and Herman The exhibition concludes in mid-1944, when Herman's momentous discovery of the Welsh mining town of Ystradgynlais in South Wales changed the direction of his life and work forever. The catalogue includes contributions from Herman's biographer, Monica Bohm-Duchen, as well as Professor Jerzy Malinowski (President of the Polish Institute of World Art Studies and Head of Modern and Oriental Art, Nicolaus Copernicus University, Torun, Poland), Nanny Schrijvers (curator and researcher, the Royal Museum, Antwerp), Douglas Hall (former first Keeper of the Scottish Gallery of Modern Art in Edinburgh), the artist's son, David Herman, Ben Uri's Head of Curatorial Services, Rachel Dickson and the curator Sarah MacDougall, the inaugural Ben Uri Eva Frankfurther Research and Curatorial Fellow for the study of émigré artists.
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
    ISBN: 9783835310186
    Language: German
    Pages: 336 Seiten , Illustrationen
    Year of publication: 2012
    Series Statement: [Deutsches Museum / [N. F.]] Deutsches Museum : Abhandlungen und Berichte ; neue Folge 28
    Series Statement: Deutsches Museum
    Keywords: Großbritannien. Intelligence Objectives Sub-Committee ; Design ; Gebrauchsgut ; Konsumgut
    Abstract: 1946 sendet der britische Militärgeheimdienst eine Gruppe von namhaften britischen Designern nach Deutschland. Ihr Auftrag lautet, die Stellung des Designers in der deutschen Konsumgüterindustrie zu untersuchen. Die Kommission bereist 92 Firmen und 22 Ausbildungsstätten für Produktgestalter in den Westzonen, befragt Unternehmer, Techniker, Designer und Lehrkräfte und begutachtet Produkte. Leiter der Kommission ist der 1933 aus Deutschland emigrierte Designexperte Nikolaus Pevsner. Die Edition von Anne Sudrow macht den sensationellen Quellenfund in englischer Sprache erstmals der Öffentlichkeit zugänglich. Der Bericht gibt Aufschluss über bekannte und unbekannte deutsche Designer und die Praxis der Produktgestaltung kurz nach dem Ende des Nationalsozialismus. Er widerlegt den Mythos von der "Stunde Null" des deutschen Designs - in Teilen hielten es die Briten für wegweisend. Aus Perspektive der Siegermacht gewährt der Bericht Einblick in die Entwicklungsabteilungen der deutschen Unternehmen. Zugleich gibt er Zeugnis von der frühen Arbeit des britischen Council of Industrial Design, des Vorbilds für den westdeutschen Rat für Formgebung. Er zeigt, dass die Professionalisierung des Industriedesigns in Großbritannien und Westdeutschland nur als transnationales wirtschaftspolitisches Projekt zu verstehen ist. In ihrer Einleitung erzählt Anne Sudrow die Entstehungs- und Wirkungsgeschichte des Berichts.
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 10
    ISBN: 9783835311862
    Language: German
    Pages: 143 Seiten , Illustrationen
    Additional Material: 56 Blatt (77 Dokumente)
    Year of publication: 2012
    Keywords: Behr, Emil ; Kollektives Gedächtnis ; Brief ; Ausstellung ; Schoa
    Abstract: Zeugenschaft ist ein kommunikatives Ereignis, zu dem (mindestens) zwei Personen gehören. Ist also eine Zeugenschaft ohne lebende Zeugen denkbar? Ist es möglich, allein aufgrund eines Zugangs über schriftliche Dokumente Zeuge für eine Geschichtserfahrung zu werden? Ohne ansprechbares Gegenüber? Anhand eines einzelnen, privaten Briefkonvoluts aus den Jahren 1938 bis 1959 versuchen verschiedene Autoren diese Fragen zu beantworten. Emil Behr, der seit 1938 in einem jüdischen Altersheim arbeitete, wurde 1944 nach Auschwitz deportiert, nachdem er versucht hatte, vor einem Arbeitsgericht sein Gehalt einzuklagen. Er überlebte und trat später als Zeuge in den Voruntersuchungen zum Frankfurter Auschwitzprozess auf. Den in dem Buch versammelten, akribischen Auseinandersetzungen mit den Briefen und Dokumenten liegt die Annahme zu Grunde, dass auch die Lektüre von Briefen ein kommunikatives Ereignis sein kann - es kommt nur darauf an, wie man sie liest. Diesem methodischen Konzept folgend, versammelt der Band ca. 100 farbig reproduzierte Dokumente in einer integrierten Loseblattsammlung. Mit Beiträgen von: Monique Behr, Jesko Bender, Kurt Grünberg, Beate Meyer, Andree Michaelis, Werner Renz, Christoph Schneider, Kevin Vennemann und Harald Welzer.
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