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  • 2010-2014  (114)
  • Kunst  (84)
  • Judenvernichtung
Language
Year
Keywords
  • 1
    ISBN: 9789042035867 , 9789401208611
    Language: English
    Pages: 265 S.
    Year of publication: 2012
    Series Statement: Faux titre 381
    Series Statement: Faux titre
    Parallel Title: Erscheint auch als
    RVK:
    Keywords: Littell, Jonathan ; Judenvernichtung ; Aufsatzsammlung ; Littell, Jonathan 1967- Les bienveillantes ; Judenvernichtung
    Note: Literaturangaben
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  • 2
    Article
    Article
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    In:  Jewish artists and central-eastern Europe, art centers, identity, heritage from the 19th century to the Second World War : [the first congress of Jewish art in Poland] (2010), Seite [385] - 395
    Language: English
    Pages: Ill.
    Year of publication: 2010
    Titel der Quelle: Jewish artists and central-eastern Europe, art centers, identity, heritage from the 19th century to the Second World War : [the first congress of Jewish art in Poland]
    Publ. der Quelle: 2010
    Angaben zur Quelle: (2010), Seite [385] - 395
    Keywords: Stern, Jonasz ; Kunst
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  • 3
    Article
    Article
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    In:  Paradies : Topografien der Sehnsucht (2010), Seite [191] - 216
    Language: German
    Pages: Ill.
    Year of publication: 2010
    Titel der Quelle: Paradies : Topografien der Sehnsucht
    Publ. der Quelle: Köln ; Weimar ; Wien, 2010
    Angaben zur Quelle: (2010), Seite [191] - 216
    Keywords: Kunst ; Paradies (Motiv) ; Tourismus ; Reise
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  • 4
    Article
    Article
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    In:  thinking the city, acting the city - art in urban public space (2012), Seite 8 - 16
    Language: German
    Pages: graph. Darst.
    Year of publication: 2012
    Titel der Quelle: thinking the city, acting the city - art in urban public space
    Publ. der Quelle: Kiel, 2012
    Angaben zur Quelle: (2012), Seite 8 - 16
    Keywords: Berlin ; Lissabon ; Belfast ; Kunst ; Öffentlichkeit ; Istanbul
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  • 5
    Article
    Article
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    In:  thinking the city, acting the city - art in urban public space (2012), Seite 156 - 168
    Language: German
    Pages: zahlr. Ill.
    Year of publication: 2012
    Titel der Quelle: thinking the city, acting the city - art in urban public space
    Publ. der Quelle: Kiel, 2012
    Angaben zur Quelle: (2012), Seite 156 - 168
    Keywords: Kunst ; Öffentlichkeit ; Ram Allah
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
    ISBN: 9789004270824
    Language: English
    Pages: XIV, 289 Seiten
    Year of publication: 2014
    Series Statement: Radboud studies in humanities 2
    Series Statement: Radboud studies in humanities
    Keywords: Kunst ; Architektur ; Jerusalem (Motiv) ; Jerusalem
    Abstract: In The Imagined and Real Jerusalem in Art and Architecture specialists in various fields of art history, from Early Christian times to the present, articulate a variety of cultural, religious and political implications of the visualization of Jerusalem. This collection of essays calls attention to two axes emerging from the study of Jerusalem in art: on the one hand, the volatile contemporary situation, and on the other hand, the abiding chain of meanings that history imparts to the city. From a contemporary perspective and within a broad historical context, the book discusses in depth a series of Western artworks, artefacts, and buildings providing new insights into memory processes and mechanisms of representation of Jerusalem.
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 7
    ISBN: 9783701103072
    Language: German
    Pages: 73 Seiten , Ill. , 19 cm
    Year of publication: 2014
    Series Statement: Vorlesungen des Centrums für Jüdische Studien 8
    Series Statement: Lamprecht, Gerald Vorlesungen des Centrums für Jüdische Studien
    Keywords: Geschichte 1800-2014 ; Jüdin (Motiv) ; Ikonographie ; Orientalismus ; Kunst
    Abstract: Das Auftreten der Figur in Malerei und Grafik zeigt die Schöne Jüdin als stellvertretende Repräsentantin des Judentums, in der eine Grenzgängerin zwischen jüdischer und nicht-jüdischer Welt zu sehen ist. Ihr thematischer Bezugsrahmen ist letztlich der Konflikt zwischen jüdischer und nicht-jüdischer Welt im Zeitalter von Emanzipation und Assimilation, das, wie die politischen Debatten gezeigt haben, ein vielfaches Potenzial an Ausgrenzungen und Auseinandersetzungen um die Andersheit des Jüdischen bot. In dem vorliegenden Band werden die unterschiedlichen Bildschichten einer Bild-Genealogie des Motivs der Schönen Jüdin entwickelt – was sowohl die Bildwelten des Orientalismus als auch die des Kulturzionismus umfasst und bis hin zur zeitgenössischen Verwendung von Portraitfotografien jüdischer Frauen reicht.
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  • 8
    Language: German
    Pages: 40 Seiten , Ill.
    Year of publication: 2010
    Keywords: Kunst ; Kriegsbeute ; Kulturgut ; Weltkrieg ; Ausstellung
    Abstract: Weit über 800 Werke sind im Ergebnis des Zweiten Weltkriegs aus der Sammlung der Nationalgalerie verloren gegangen. Fast 600 Gemälde davon stammten aus dem 19. Jahrhundert - das entspricht etwa einem Drittel des heutigen Bestandes der Alten Nationalgalerie. In der jüngeren Vergangenheit, vor allem seit Beginn der 1990er Jahre, tauchten bis dahin als unauffindbar geltende Kunstwerke überraschend aus Privatbesitz auf und konnten für die Nationalgalerie zurückgewonnen werden. Unter diesen „Rückkehrern“, die meist über den Kunsthandel vermittelt wurden, waren Meisterwerke von Ferdinand Waldmüller, Johann Erdmann Hummel, Julius Hübner und Carl Blechen. Eine Auswahl von etwa 20 jahrzehntelang verschollenen Werken wird nun in einer Kabinett-Ausstellung in der Alten Nationalgalerie gezeigt, ergänzt durch Dokumente und historische Fotos, die das Schicksal der Nationalgalerie und ihrer Kunstwerke in der Kriegs- und Nachkriegszeit anschaulich belegen. Sämtliche ausgestellten Gemälde zählen zum Vorkriegsbestand der Sammlung der Nationalgalerie. Sie waren zum Schutz vor kriegsbedingten Einwirkungen an verschiedensten Orten in und um Berlin ausgelagert worden und sind dort verschwunden. Jedes Bild hat eine eigene Geschichte wechselnder Besitzer und Standorte, die fast immer im Verborgenen bleibt. Sowohl die Umstände des Verschwindens der Werke 1945 aus ihren letzten Bergungsorten - meist die Flaktürme Zoo und Friedrichshain – als auch die jeweiligen Besitzer, damals wie heute, bleiben häufig unbekannt oder möchten unbekannt bleiben. Stets aus privater Hand kehrten die Werke mehr als sechs Jahrzehnte nach ihrem fast spurlosen Verschwinden wieder in die Sammlung zurück. In den vergangenen zehn Jahren sind deutlich mehr Werke in die Nationalgalerie zurückgekehrt als in den Jahrzehnten davor. Dabei waren schnelles und umsichtiges Agieren der Kustoden der Sammlung wie auch des Justiziariates der Stiftung Preußischer Kulturbesitz sowie die Kooperationsbereitschaft des Kunsthandels und der involvierten Privatpersonen eine ganz wesentliche Voraussetzung. So führte auch die Rückerwerbung im Frühjahr 2010 des bedeutenden Ausstellungsbildes von Wilhelm Ahlborn „Blick auf Florenz“ zum Erfolg. Ahlborns Gemälde zählt zu den qualitätvollen Landschaftsgemälden der 1830er Jahre. Es hing in der Nationalgalerie neben Gemälden von Karl Friedrich Schinkel. Das Bild war einst von Joachim Heinrich Wagener, dem Begründer der Nationalgalerie, erworben worden. Ab 1934 befand es sich als Leihgabe der Nationalgalerie in der Reichskanzlei. Seit Kriegsende war es verschollen und tauchte 2009 im Berliner Kunsthandel auf. Für die Nationalgalerie ist es ein Glücksfall, daß dieses Werk zurückgewonnen werden konnte. Es wird in der Ausstellung „Verlust und Wiederkehr“ nun erstmals der Öffentlichkeit präsentiert und danach dauerhaft im Schinkel-Saal der Alten Nationalgalerie zu sehen sein.
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
    Language: Hebrew
    Pages: 171, 117 Seiten
    Year of publication: 2010
    Keywords: Israel ; Kunst ; Judentum ; Kunstausstellung ; Kunstpreis ; Adi Prize for Jewish Expression in Art and Design ; Ausstellung
    Abstract: The exhibition brings together the eighteen works selected as finalists for “The Adi Prize for Jewish Expression in Art and Design,” a biennial international competition in the visual arts on a theme related to Jewish thought and tradition, organized by The Adi Foundation. The Foundation, established in 2000 in memory of Adi Dermer, née Blumberg, fosters the connection between art and the spiritual values that are at the heart of Judaism. The current competition theme of “Rupture and Repair” was addressed by artists in a variety of media, including painting, textile, installation, video, jewelry, sculpture, photography, drawing, and performance. These works explore “Rupture and Repair” in Jewish history, homiletics, mysticism, and prayer, as well as in individual biographies, embracing the personal experiences of immigration, family relationships, exile, alienation, loss, and suffering. A number of artists created new objects with which to perform existing Jewish rituals of repentance, mourning, and renewal; others reinvented traditional objects and techniques. Ranging from particularistic Jewish narratives of the Shoah and kibbutz life to universal experiences of coping with crises of faith, dislocation, illness, grief, and death, these eighteen works represent creative investigations of form and content as artists confront rupture and seek repair. Participating Artists: Dov Abramson, Raida Adon, Shai Azoulay, Ofri Cnaani, Benny Elbaz, Ofir Galili, Hadassa Goldvicht, Or Halbrecht, Amram Jacoby, Tobi Kahn, Ruth Kestenbaum Ben-Dov, Sharone Lifschitz, Peter Jacob Maltz, Katya Oicherman, Orit Raff, Zelig Segal, Arik Weiss, Yitzchak Woolf, Inbal Yomtovian, and Maya Zack. The winner of the Adi Prize for Jewish Expression in Art and Design will be announced on May 16, 2010. May 8 – July 10, 2010 in the Artists’ House, Jerusalem
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 10
    Language: English
    Pages: 17 Seiten , Illustrationen
    Year of publication: 2010
    Keywords: Textilien ; Kunst ; Ausstellung
    Abstract: Textiles are the most varied of ‘manufactured’ goods. Lending themselves to body covering, shelter, food storage, transportation of goods, and group/clan identification, they were, and remain to this day, objects of high status, decoration, creativity, and spiritual identity. A Stitch in Jewish Time: Provocative Textiles explores how exceptional contemporary artists apply their skillful creativity to the ever evolving understanding of Jewish values. Individually addressing issues of memory and reflection, interpretations of history and ritual, and links between the past and present, they delve into aspects of the Holocaust, war, patriotism, celebration, prayer, feminism, and sexuality, frequently through the inclusion of Biblical texts and sometimes challenging traditional forms. Until modern times, however, textiles were not ranked as fine art materials and were not regarded as highly as precious metals and gemstones, carved rare wood, fine porcelains and blown glass with their perceived greater durability, standards of workmanship, and prestige. Although the exquisite tapestries of Renaissance and Baroque Europe offer an exception to this, the fabrication of textiles was, for centuries, considered a domestic craft – “women’s work.”
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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