Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Last 7 Days Catalog Additions

Export
Filter
  • 2015-2019  (62)
  • 2019  (62)
  • Ausstellung  (62)
  • יהדות
Library
Region
Material
Language
Years
  • 2015-2019  (62)
Year
  • 1
    Article
    Article
    Show associated volumes/articles
    In:  Jüdische Allgemeine : Wochenzeitung für Politik, Kultur, Religion und jüdisches Leben 74 (2019), Heft 6 vom 07.02.2019, Seite 19
    Language: German
    Pages: Fotografie
    Year of publication: 2019
    Titel der Quelle: Jüdische Allgemeine : Wochenzeitung für Politik, Kultur, Religion und jüdisches Leben
    Angaben zur Quelle: 74 (2019), Heft 6 vom 07.02.2019, Seite 19
    Keywords: Ausstellung Verfolgen und Aufklären. Die erste Generation der Holocaustforschung (2019 : Berlin) ; Forschung ; Ausstellung ; Schoa
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Article
    Article
    Show associated volumes/articles
    In:  Jüdische Allgemeine : Wochenzeitung für Politik, Kultur, Religion und jüdisches Leben 74 (2019), Heft 7 vom 14.02.2019, Seite 6
    Language: German
    Pages: Fotografie
    Year of publication: 2019
    Titel der Quelle: Jüdische Allgemeine : Wochenzeitung für Politik, Kultur, Religion und jüdisches Leben
    Angaben zur Quelle: 74 (2019), Heft 7 vom 14.02.2019, Seite 6
    Keywords: Ausstellung Mut zum Hut. Vom Alltagsobjekt um 1750 zu Designerkreationen von heute (2018 - 2019 : Basel) ; Kopfbedeckung ; Ausstellung
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Book
    Book
    Göttingen : Wallstein Verlag
    ISBN: 9783835334670 , 3835334670
    Language: German
    Pages: 232 Seiten , Illustrationen
    Edition: 1. Auflage
    Year of publication: 2019
    Keywords: Pflanzen ; Mensch ; Ausstellung
    Abstract: Über die häufig unterschätzte Bedeutung von Pflanzen für die menschliche Kultur - ein differenzierter Blick auf die biologischen und kulturellen Dimensionen der Flora. Begleitband zur Ausstellung »Von Pflanzen und Menschen« im Deutschen Hygiene-Museum Dresden von April 2019 bis April 2020. Pflanzen - sie erzeugen die Luft, die wir atmen, bilden die Grundlage unserer Nahrungskette, verhelfen in grünen Ruheoasen zu Erholung und sind wesentlicher Bestandteil unserer Kultur. Trotz dieser immensen Bedeutung nehmen wir sie meist nur als Hintergrundkulisse menschlicher Unternehmungen wahr. Nicht nur wegen ihrer Allgegenwart werden Pflanzen häufig unterschätzt, sondern auch aufgrund ihrer scheinbaren Passivität. Dabei sind Pflanzen komplexe, umfassend vernetzte Lebewesen, deren Existenz die menschliche Kultur überhaupt erst ermöglicht, wie die Autorinnen und Autoren dieses Begleitbandes anschaulich darstellen. Sie zeigen ihre Bedeutung an den Kreuzungspunkten von Biologie, Kulturwissenschaften und Alltagswelt und untersuchen die technische Zurichtung und kulturelle Überformung der Pflanze ebenso wie Auffassungen ihrer Lebendigkeit und ihrer Würde entlang von Begriffen wie Pflanzenseele, Pflanzenrechte, Biofakt, invasive Pflanzen und Patentierung. Ergänzt werden die Essays durch Auszüge aus Poesie und Literatur, in denen die Pflanze Blüten als Motiv- und Ideengeberin der Künste treibt. Mit Essays von Veit Braun, Laura Foster, Hans-Werner Ingensiep, Nicole Karafyllis, Florianne Koechlin, Isabel Kranz, Georg Töpfer u. a.
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Article
    Article
    Show associated volumes/articles
    In:  Jüdische Allgemeine : Wochenzeitung für Politik, Kultur, Religion und jüdisches Leben 74 (2019), Heft 15 vom 11.04.2019, Seite 19
    Language: German
    Pages: Fotografie
    Year of publication: 2019
    Titel der Quelle: Jüdische Allgemeine : Wochenzeitung für Politik, Kultur, Religion und jüdisches Leben
    Angaben zur Quelle: 74 (2019), Heft 15 vom 11.04.2019, Seite 19
    Keywords: Ausstellung Das Gegenteil von Gut. Antisemitismus in der deutschen Linken seit 1968 (2019 : Frankfurt am Main) ; Antisemitismus ; Die Linke ; Ausstellung ; Deutschland
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    ISBN: 9783791358949
    Language: German
    Pages: 384 Seiten , Illustrationen
    Year of publication: 2019
    Keywords: Nolde, Emil ; Geschichte 1933-1945 ; Künstler ; Ausstellung
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Language: German
    Pages: 160 Seiten , Illustrationen
    Year of publication: 2019
    Keywords: Künstler ; Ausstellung
    Abstract: Die Sehnsucht nach einer Idylle jenseits des turbulenten Großstadtgetriebes ließ um 1900 nicht nur wirtschaftsmächtige Unternehmer und Industrielle, sondern auch Architekten und Künstler aus Berlin hinaus nach Wannsee ziehen. Hier hatte der Bankier Wilhelm Conrad eine Villenkolonie begründet, in der sich mit Oscar Begas, Carl Becker, Anton von Werner, Hugo Vogel und Philipp Franck seit Beginn der 1870er Jahre eine Reihe renommierter Berliner Maler niederließen, in deren Schaffen und in deren Häusern sich die zeitgenössischen künstlerischen und architektonischen Strömungen zwischen Tradition und Moderne widerspiegeln. Auftakt dieser Entwicklung war der Zuzug des Historien- und Porträtmalers Oscar Begas (1828-1883), der sich 1872 mit seiner Villa im Stil der italienischen Renaissance am Kleinen Wannsee nicht nur einen paradiesischen Rückzugsort, sondern auch einen Ort des kreativen Schaffens und des gesellschaftlichen Austauschs schuf. Ebenso wie der Akademieprofessor Carl Becker (1820-1900), dessen florentinisch anmutende Villa in der Conradstraße 13 noch heute an Ort und Stelle steht und an den Historienmaler erinnert. Während Oscar Begas und Carl Becker zeitlebens der akademischen Malerei verpflichtet waren, lässt sich in den in Wannsee entstandenen Werken der Historienmaler Anton von Werner (1843-1915) und Hugo Vogel (1855-1934) bereits thematisch wie stilistisch jene Hinwendung zu Licht, Luft und Sonne feststellen, die schließlich in den impressionistischen Arbeiten Philipp Francks (1860-1944) und Max Liebermanns (1847-1935) zur Vollendung gelangte. Diese Modernität fand auch in den jeweiligen Künstlerhäusern sprechenden Ausdruck. Als Max Liebermann 1910 sein Sommerhaus am Wannsee bezog, war dies gleichsam der krönende Abschluss einer jahrzehntelangen Entwicklung. Erstmalig beleuchtet die Liebermann-Villa in ihrer Ausstellung Sehnsucht nach Idylle die Netzwerke der Maler am Wannsee und stellt anhand exemplarischer Werke und zeithistorischer Dokumente die jeweiligen Lebens- und Schaffenswelten der Künstler vor. Dabei zeichnet die Ausstellung auch die Entwicklung von einer traditionsorientierten Kunstauffassung akademischer Provenienz zum Impressionismus Max Liebermanns nach.
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    Article
    Article
    Show associated volumes/articles
    In:  Jüdische Allgemeine : Wochenzeitung für Politik, Kultur, Religion und jüdisches Leben 74 (2019), Heft 44 vom 31.10.2019, Seite 18
    Language: German
    Pages: Fotografie
    Year of publication: 2019
    Titel der Quelle: Jüdische Allgemeine : Wochenzeitung für Politik, Kultur, Religion und jüdisches Leben
    Angaben zur Quelle: 74 (2019), Heft 44 vom 31.10.2019, Seite 18
    Keywords: Krasner, Lee ; Malerin ; Ausstellung
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    Language: English
    Year of publication: 2019
    Keywords: Ausstellung ; Bibliographie ; Jüdische Kunst ; Judaica
    Abstract: "Catalog of Catalogs provides a comprehensive index of nearly 2,300 publications documenting the exhibition of Judaica over the past 140 years. This vast corpus of material, ranging from simple leaflets to scholarly catalogs, contains textual and visual material as yet unmined for the study of Jewish art, religion, culture and history. Through highly-detailed, fully-indexed catalog entries, William Gross, Orly Tzion and Falk Wiesemann elucidate some 2,000 subjects, geographical locations and Judaica objects (ceremonial objects, illuminated manuscripts, printed books, synagogues, cemeteries et al.) addressed in these catalogs. Descriptions of the catalog's bibliographic components, contributors, exhibition history, and contents, all accessible through the volume's five indices, render this volume an unparalleled new resource for the study of Jewish Art, culture and history." -- Provided by publisher
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    ISBN: 9783777432878 , 9783735604651 , 3777432873
    Language: German
    Pages: 157 Seiten , Illustrationen , 25 cm
    Year of publication: 2019
    Keywords: Fotograf ; Ausstellung ; Gebäude des Gemeinschaftskrankenhauses Havelhöhe
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    Language: Hebrew
    Pages: 73 Seiten, [1] Blatt , Illustrationen
    Year of publication: 2019
    Series Statement: Catalogue 126
    Series Statement: Catalogue
    Keywords: No! Art ; Ausstellung
    Abstract: “Welcome to this exhibition. If your eyes and mind serve you well, you will see something new. When viewing this show, please avoid applying aesthetic labels; do not call us realists, neo-dadaists, surrealists. These labels are neither true nor important in today’s context.” Boris Lurie, 1961 This exhibition at the Janco-Dada Museum is dedicated to the artists from the NO!art group, whom we consider close in spirit and motivation to Dada artists. Three years after Boris Lurie’s solo exhibition at the museum, the current exhibition displays a selection of works by the NO!art group. Most of the displayed works are collages and assemblages, while some are based on readymade. All these techniques are also identified with the work of Dada artists. Like the Dadaists, who sought to oppose bourgeois society and its art, the artists in the NO!art group emerged in New York in the late 1950s and early 1960s in protest against art and society. The works displayed in the exhibition stretch the boundaries of the term “Beaux Artes” by arousing feelings of rejection and disgust: burned dolls, shit sculptures, assemblages made from discarded objects and garbage from the world of consumerism and abundance. The works portray violence, sex and waste and were created out of a desire to protest the ills of human society. Indeed, at the beginning of the second half of the twentieth century when these artists were active, they worked at the margins of the art world and produced these works, fully aware they would have no commercial value and would not adorn the bourgeois homes of contemporary art collectors. The exhibition includes works by sixteen artists: Boris Lurie’s assemblages made of hair and paint, and reliefs of newspapers and ashes. Sam Goodman’s readymade sculptures are based on garbage and broken objects collected in the street. The large collages by Stanley Fisher center on distorted portraits. The plaster sculptures of Rocco Armento are deliberately damaged. Isser Aronovici’s oil paintings focus on distorted figures. Wolf Vostell’s collages and assemblages combine photographs and objects. John Fischer produced a series of unappetizing sculptures made from bread. The photograph by Yayoi Kusama is part of an installation in which the artist covered furniture with growths that resemble male sexual organs. Dorothy Gillespie produced coffins for animals, Sam Goodman and Boris Lurie’s works are collections of lumps of shit. Jean-Jacques Lebel’s assemblage is based on a castrated body. Stella Waitzkin used polyester molds in the shape of books and other objects that she gathered together in the form of fluid “libraries”. The collection of experimental and innovative films by Aldo Tambellini done directly on film, with no camera, studies motion, electricity, light and black. The painting by Allan D’arcangelo depicts a stormy, female sexual image. Erró created a photographic collage. The distorted clay parts forming the shape of a cross by Susan Long (Harriet Wood) resemble female genital forms or shells. Finally, Herb Brown’s contribution is a disturbing painting of a boy’s face on an advertising poster. Boris Lurie words quoted here above, attempt to warn the visitors that they are about to view works that may make them uncomfortable. Art critic Galia Yahav noted that for the NO!art group, unlike the other artists from that period such as Rauschenberg for example, the daring lyrical beauty of urban ugliness, the material fragility and the poetics of garbage are also accompanied by critical commitment and sharp anti-war and anti-consumerism protest. These artists made use of the markings of consumer culture to express their exaggerated and aggressive rage toward the system, and their firm objections to everything associated with the obsequious seductiveness and greed of Andy Warhol and his cronies and with the confirmation of American values.
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...